top of page

De Bijenkorf

Na verschillende functies binnen Inkoop en Marketing, werd hij in 1988 benoemd tot Directeur Inkoop. Door de introductie van Basics, een Huiscollectie en Private Label alsmede de uitbouw van de Drie Dwaze Dagen werd de Bijenkorf geherpositioneerd tot een warenhuis voor een bredere doelgroep. In 1993 werd hij als CEO eindverantwoordelijk. De herpositionering werd afgerond met een nieuw besturingsmodel en een ingrijpende reorganisatie. Gelijktijdig werden nieuwe vestigingen in Utrecht en Amstelveen voorbereid. Het geheel resulteerde in een structurele  omzet- en winstgroei. In 1997 nam hij een nieuwe uitdaging aan.

 

 

 

 

MS Mode

Als onderdeel van KBB (Koninklijke Bijenkorf Beheer) was het oorspronkelijke M&S Mode met winkels in Benelux, Frankrijk en Duitsland een cash cow. Na jaren van succesvolle groei in omzet en winst werd echter in 1996 de trend omgebogen. Met een agressieve expansie strategie in Duitsland, die rampzalig was uitgepakt en een verkeerd uitgevoerde verjonging van het concept leek het bedrijf op een groot verlies af te koersen. Een herpositionering met een nieuw gedefinieerde doelgroep bracht de omzet snel terug op het gewenste niveau. In combinatie met de sluiting van 100 winkels in Duitsland, expansie in de overige landen en een grote kostensanering resulteerde de aanpak al in 1998 en daarna in extreme omzet en winststijgingen. Bij zijn vertrek in 1999 was het bedrijf een van de meest succesvolle bedrijven met een zeer hoog ROI.

 

 

 

 

VendexKBB

Door een fusie van Vendex en KBB (het latere Maxeda) in 1999 ontstond er ook een grote groep (mode) speciaalzaken. De opdracht was om synergievoordelen voor en achter de schermen te realiseren, en de formules te selecteren waarvan afscheid genomen zou worden. Omdat de besluitvorming daarover langer duurde dan wenselijk, besloot hij in eind 2000 afscheid te nemen van de groep.

 

 

 

 

WE

Het familiebedrijf WE met vestigingen in zes landen in Europa was net begonnen met het samenvoegen van de twee formules HIJ en ZIJ. Daarbij wilde de eigenaar zich meer op afstand van de onderneming plaatsen. Als CEO van WE Europe was hij verantwoordelijk voor de gerealiseerde synergievoordelen. Ook moesten de doelgroepen duidelijker worden gedefinieerd en de resultaatsgerichtheid van het managementteam worden verhoogd. Gelijktijdig werden nieuwe winkels in binnen- en buitenland geopend met het nieuwe concept. Als laatste werden ook de instore presentatie, signing en reclame uitingen aangepakt. Bij zijn vertrek in 2004 waren de interne processen sterk verbeterd en de integratie voltooid.

 

 

 

 

Etam Groep

Het familiebedrijf Etam Groep heeft twee formules, Miss Etam en Promiss. Deze moesten meer onderscheidend van elkaar worden gepositioneerd. De eigenaars waren voornemens om zich uit de dagelijkse operatie terug te trekken en de verantwoordelijkheid over te dragen. Als COO en later als CEO kreeg hij als taak om het marktaandeel te vergroten, de winstgevendheid te continueren en de directies aan te sturen. In 2008 besloten beiden uit elkaar te gaan.

 

 

 

 

Jan Huisman Consultancy

Met een focus op Interim Management, Herstructurering en Consultancy ondersteunt hij een breed scala aan Nederlandse (mode) retailers.

 

Als voormalig lid van de Raad van Commissarissen van Euretco BV en met opdrachten van o.a. Sport 2000 (interim), Witteveen (Interim), Jan Jansen Shoes (Directeur) Inretail (voorheen CBWMitex) voor het rapport Retail 2020 is hij op vele terreinen actief. Daarnaast is hij als Consultant betrokken bij de herpositionering van meerdere bedrijven, alsmede adviseur voor diverse Private Equity firma’s in de UK en USA.

 

bottom of page