top of page

Shopping in 2015: Anytime, Anyplace, Anywhere

De financiële crisis

 

Tot 2017-2018 zal de huidige financiële crisis zijn weerslag hebben op consumenten bestedingen. In de modemarkt verwacht ik geen substantiële groei. Wel zullen de
prijzen hoger worden. Enerzijds door de stijging van de arbeidskosten in de huidige productielanden, anderzijds door de behoefte om dichter bij huis op zeer korte termijn in te kopen.

 

De verhoging van de in- en verkoopprijzen blijft gepaard gaan met een daling van het aantal stuks. Omdat dit proces moeizaam zal verlopen bij de inkoop van producten zal er in de komende jaren een continue stroom van actuele maar toch afgeprijsde
artikelen ontstaan.

 

Het veelgenoemde omnichannel retail model vraagt investeringen online, die ten koste gaan van investeringen in huidige en nieuwe winkels. De beschikbaarheid van alle artikelen Anytime, Anyplace, Anywhere zal de omzet in de traditionele kanalen sterk onder druk zetten. Het gevolg is sluiting van onrendabele vestigingen, met winkel leegstand op B locaties.

Consultancy

 

Lange consultancy trajecten waarbij zoveel mogelijk mensen aanschuiven zijn niet meer van deze tijd. Binnen twee tot drie sessies moet het probleem helder zijn, en dienen de oplossingsrichtingen benoemd worden. Invoering geschiedt zoveel mogelijk door de organisatie zelf, met begeleiding van de consultant indien
noodzakelijk.

Een consultant moet net zo gepassioneerd zijn als de directie, maar houdt gelijktijdig een zekere afstand. Hij werkt mee aan de oplossing, en weet dat hij ook weer binnen afzienbare termijn zal vertrekken. Dat maakt hem minder afhankelijk en stelt hem in staat zaken te benoemen en aan te pakken. Consultants zijn hands on, niet vrijblijvend en weten door hun ervaring waar het over gaat.

 

 

Product

 

Basic producten zullen in de komende jaren volledig online worden gekocht. Winkels worden een showroom, waar zeker ook verkocht wordt, deels op het moment zelf, deels via een online bestelling in de winkel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warenhuizen beleven een opleving, door – zoals voorheen - veel producten gericht op dezelfde doelgroep onder een dak samen te voegen. Dit geschiedt voornamelijk door shop-in-shops van leveranciers. Winkelcentra nemen dit concept over. Door winkels/showrooms gericht op doelgroepen te combineren zullen zij meer en meer op warenhuizen gaan lijken. Winkelcentra die niet op deze wijze hun huurders groeperen zullen verliezen.

 

Het warenhuis als winkelcentrum,

het winkelcentrum als warenhuis

 

 

Consultants zijn alleen duur

als ze lang blijven

bottom of page